A Kevermes határában előkerült különleges
lelet egy őskori európai kultúra nyomait őrizheti, fotókon megmutatom hol
találtuk meg ennek a halomsírokat építő műveltségnek régészeti és építészeti
nyomait.
![]() |
Forrás: muemlekem.hu Kevermes
|
![]() |
Forrás: muemlekem.hu Kevermes |
Fontos: hogy a Gavrinis halomsírba vezető
gravírozott kőfolyosó falát hatalmas
ujjlenyomatok is díszíthetik csak én találtam ki, erre sem tudományos sem más
leírást nem találtam, ránéztem a következő vázlatrajzra és ez jutott eszembe:
Mintha
hatalmas ujjlenyomatok lennének:
Forrás: http://www.culture.gouv.fr/fr/arcnat/megalithes/en/mega/fsmegagavint_en.htmA kevermesi megalit
A magyar-román határon szántás közben került elő
Kevermes határában ez a nagyméretű, csaknem százhatvan centiméteres, vésett
mintákkal díszített kő. A
Nemzeti Örökségvédelmi Központban vizsgálják, 3D-ben beszkennelték, illetve
eszköznyomokat, esetleges pigmentmaradványokat keresnek rajta.
A különös az, hogy a kövön megfigyelhető
ábrázolásmóddal, illetve motívumkészlettel díszített tárgyakkal még nem
találkoztak a kutatók a Kárpát-medencében. Az itt megjelenített motívumokra
leginkább hasonlító vésetekre Nyugat-Európa Atlanti-óceáni partvidékén virágzó
úgynevezett megalitikus kultúra emlékei közt lehet találni. Ennek igazolására a
megalitikus kultúrának Stonhenge mellett a leghíresebb emlékhelyén, a
Bretagne-i partok mellett fekvő kis szigetén, Gavrinis-ban kiásott emlékeket
kell tanulmányozni, hogy összevethető párhuzamokra leljünk. Az említett
szigeten egy sírdomb belsejében, a sírkamrához vezető hosszú folyosó két
oldalán embernagyságú reliefdíszes kövek sorozata áll. Köztük a hivatalos
számozás szerinti 24. kő mintázata a kevermesi megalit motívumkészletét idézi,
bár hozzá kell tenni, kissé más elrendezésben. (szerk: A kőtábla fotóját lent csatoltam, de szerintem még az avatatlan szem is sok hasonlóságot lát a többi táblában is.)
A gavrinis-i sírkamra köveinek kora ismert, a helyi újkőkor
középső időszakára, Kr. e. 3500-3000 körülre keltezik a francia kutatók. Ez az
időszak a Kárpát-medencében már a késő-rézkori gödörsíros-kurgán jelenségek
időszakára esik.
![]() |
Forrás: muemlekem.hu
|
![]() |
Forrás: muemlekem.hu
|
Az eddigi laboreredmények biztatóak, azt mutatják, hogy
eredeti darabbal állnunk szemben, ugyanakkor számos kérdésre keresik még a
választ. Közülük is a legfontosabb, hogy a nyilvánvaló kapcsolat Kevermes és
Gavrinis között hogyan magyarázható az irdatlan földrajzi távolság ellenére.
További kérdés, hogy a Bretagne-i sírkamra és a hozzávezető út köveinek
anyagtípusa eltérő a kevermesitől. Míg az előbbiek gránitból készültek, addig a
magyarországi példány zöldpala. Bár ez még a hitelesség kérdését nem
feltétlenül érinti, ugyanis nagy becsben tartották a zöld színű köveket a
nyugat-európai megalitikus kultúrában is, hiszen számos nyakék és egyéb
presztízstárgy készült belőlük. További érdekesség, hogy a kevermesi darab a
gavrinis-i megalitok első fázisba tartozó csoportjára emlékeztet annyiban, hogy
nem domborműves, hanem körvonalrajzos ábrázolásokat mutat, azzal a nagyon
lényeges eltéréssel, hogy azoknál jóval kisebb léptékben, vagyis egyfajta
miniatürizált felfogásban készült. A franciaországi egész köveket borító
mintákhoz képest a magyarországi darabon mindössze 45x23 centiméteres részen
látható ábrázolás.
Forrás:
http://muemlekem.hu/magazin/megalit_rejtelyes_veset_nok_csornay_boldizsar
Fotó forrása: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bougon_Gavrinis_rep.jpg
Gavrinis fotókon
Fotó forrása: http://www.bretagne-destination-groupes.com/idees-de-circuits/circuits-innovants/contes-et-legendes-de-bretagne
Fotó forrása: http://alientreats.tumblr.com/post/27766481300
Fotó forrása: http://www.bretagne-destination-groupes.com/idees-de-circuits/circuits-innovants/contes-et-legendes-de-bretagne
A halomsír tulajdonképpen egy
kőhalomnak néz ki, átmérője kb 50 m.
A domb magába foglal egy téglalap (közel négyzet) födém épített sírkamrát, közepén található a sír, körülbelül 2,5 m átmérőjű. A kamra épültete mintegy 50 gondosan elhelyezett táblából áll. A legnagyobb ezek közül a felső lemez, amely súlya közel 17 tonna. Ilyen egyszerű dolmen típusú kamarák, és azokat megközelíthető átjárók, folyosók nagyon gyakoriak voltak Bretagne-ban 4500 és 3000 között BC. Ugyanakkor a hasonló emlékművek épültek Normandia és Poitou, Írország, Nagy-Britannia és az Ibériai-félsziget területén.
A domb magába foglal egy téglalap (közel négyzet) födém épített sírkamrát, közepén található a sír, körülbelül 2,5 m átmérőjű. A kamra épültete mintegy 50 gondosan elhelyezett táblából áll. A legnagyobb ezek közül a felső lemez, amely súlya közel 17 tonna. Ilyen egyszerű dolmen típusú kamarák, és azokat megközelíthető átjárók, folyosók nagyon gyakoriak voltak Bretagne-ban 4500 és 3000 között BC. Ugyanakkor a hasonló emlékművek épültek Normandia és Poitou, Írország, Nagy-Britannia és az Ibériai-félsziget területén.
Az átjáró (vagy folyosó) szélessége körülbelül
0,8 m, a magassága körülbelül 1,5 a többé-kevésbé az
azonos egyik végétől a másik, kivéve egy enyhe szűkülő
félút mentén. A
falak állnak: 12 pillér az észak-keleti
részén (melyek közül kettő kvarc)
és 11 pillér a
dél-nyugati részén. Azonban
mindössze 9 áthidaló van.
A folyosó az 1881-86 közötti ásatások szerint enyhén emelkedik a kamra bejárata felé.
A folyosó az 1881-86 közötti ásatások szerint enyhén emelkedik a kamra bejárata felé.
A
legfeltűnőbb födémet a díszített párkány adja a kamra bejáratnál.
A kamara meglepően kicsi (2.55m hosszú, a 2.1-2.45m széles, 1,7 m magas). Mint a folyosó szerkezete teljesen megalitikus, két szegéllyel mindkét oldalán.
A kamara meglepően kicsi (2.55m hosszú, a 2.1-2.45m széles, 1,7 m magas). Mint a folyosó szerkezete teljesen megalitikus, két szegéllyel mindkét oldalán.
Fotó forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Gavrinis
Fotó forrása: http://en.wikipedia.org/wiki/Gavrinis
Forrás: http://morriganscave.files.wordpress.com/2010/11/steles3.jpg
https://morriganscave.wordpress.com/2010/11/11/le-cairn-de-gavrinis/
A strukturált dekoráció
A kamrát
14 méter hosszú folyosón lehet megközelíteni, első részét egyszerűbb motívumok
uralják, strukturált dekoráció, a 24. pillér (tábla de nevezik panelnek is) a többitől eltérő jeleket
tartalmaz, innen számítjuk a második részt, melyben már bonyolultabb jeleket
találunk.
A 24. kőtábla rajta a nyíl szerű
jelekkel, fegyverek látszó tárgyakkal, mintha szimbolikus elrettentésül
szolgálna.
Az első
részt rengeteg „hamis spirál” motívum, vagy alakzat díszíti,
hagyományosan az úgynevezett pajzs, lehet nagyon stilizált emberi alak. Talán
az Anya Istennő szimbóluma, ékszerekkel, láncokkal ábrázolva, esetleg egy matriarchális hold
kultusz nyoma. További motívumok közé tartoznak a
cikcakk vonalak, a szögletes és a kígyószerű vonalak.
Az úgynevezett pajzs motívum ilyen mennyiségű jelenlétét a
culture.grov.fr az "őrület dekoráció"-nak nevezi.
Élőben valóban megzavarhatja az ember valóság érzékelését, mennyire
bonyolult gondolkodással kellett rendelkezzenek, ha már ilyen eszközöket is fel
tudtak használni?
A
leggyakoribb motívum:
Fotó forrása: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bougon_Gavrinis_rep.jpg
Gravírozott
kő a Gavrinis halomsírból, a 14. számú. A régészek úgy
vélik, hogy a sok ilyen metszet
mutatja az anya istennőt
a nyakláncokkal és ékszerekkel, esetleg egy matriarchális hold kultusz.
4000-3000 BCE
Lehetséges értelmezések
Megfigyelés feltár egy bizonyos logikát a dekoratív mintákban:
Megfigyelés feltár egy bizonyos logikát a dekoratív mintákban:
Már a bejárattól vezet a valóság
érzékelését megzavaró motívumsor.
Az elsők nagyon egyszerű motívumok, könnyű lehetett értelmezni a látogatók számára,
elemi ismeretekkel felfogható neolitikus mitológia lehet.
Az első rész
végén a No. 24 pillér jelenít meg egy sor fegyverek látszó tárgyat,
mintha szimbolikus elrettentésül szolgálna, (elhelyezkedése is
ezt tükrözi mert kissé kiugrik a falból), két párhuzamos vonal (valószínűleg nyilak), egy fejpánt nyilakkal díszítve (tegez?). És két pengéjű
tengely. Ez a rész kivehető a sötétben is, a bejárattól nézve úgy lehet értelmezni,
mint egy figyelmeztető jelet a behatolás
ellen.
A következő oszlopok
díszítéséhez bonyolultabb mintákat használtak, megértéséhez nagyobb fokú tudás
kelhetett.
Végül, a látogató belép a kamrába,
a nyugtalanító atmoszféra
után találkozik a rendkívül jelentős párkánydíszítéssel. A dekoráció
a kamrában önmagában általában kevésbé bonyolult, mint a folyosón. Az egyetlen díszített
födém a kamrában valójában a párkánylemez. Csak az ásatások szolgáltattak
bizonyítékokat ezen értelmezésre,
azaz hogy az átjáró jelzi egy beavatási szertartás valamilyen kivételes építészeti megjelenítését.
Források:
Talán a szimbólumok fokozatos bonyolultsága és a
padló enyhe emelkedése majd süllyedése az oka, de még ma is úgy érezheti a látogató hogy egy
beavatási szertartás részesévé válik. Legalábbis azt hogy az épületbe belépve
egy szakrális túlvilágba érkezünk a jelen kor embere avatatlan szemmel is
érzékeli, éppúgy hatással van ránk mint az 5000 évvel ezelőtt élt emberekre.
Korunk tudományai
csak szeleteket vizsgálnak a teljes egészből, olyannyira specifikálódtak hogy
nem látják meg az összefüggéseket, azt hogy az európai kultúrákat csak
folyamatában érthetjük meg.
Általában túláradó a díszítése Gavrinis jó néhány táblájának, ornamentikája gazdag és összetett. Minden óvatosság szükséges mielőtt javaslatot teszünk a dekódolásra.
Szimbólumok amik hasonlóak:
ujjlenyomat, visszakanyarodó ujjlenyomat – kacskaringó, nevezik: „fej” és „haj”, utóbbit sok helyen említik
Általában túláradó a díszítése Gavrinis jó néhány táblájának, ornamentikája gazdag és összetett. Minden óvatosság szükséges mielőtt javaslatot teszünk a dekódolásra.
Szimbólumok amik hasonlóak:
ujjlenyomat, visszakanyarodó ujjlenyomat – kacskaringó, nevezik: „fej” és „haj”, utóbbit sok helyen említik
házak, bal szélen ismét az un. „haj” de ez
most a kevermesi tetején lévőhöz hasonló
nyílhegy, nyilak
ferde vonalak egy tengelyen
A „házak” különösen érdekesek ha a Jáki templom bejáratára
gondolunk.
Motívumkincsében találunk továbbá tengelyeket, botokat, szarv-szerű alakzatokat, amire azt írják a
szarvasmarhatartó társadalom visszatükröződése, és nagyon sok helyen találni. Lehet, de lehet tulipán is szárral és levelekkel, ránéztem és nekem annak tűnt,
továbbá találni tulipánt (hogy csak a legutóbb felfedezett helyet említsem) a
Sváb-Alpokban is, igaz jóval későbbről, de a formavilág teljesen ugyanaz, még
az arányok is felismerhetőek, akkor is ha az utóbbi helyen az épületek
korlátjába faragták bele.
Les Pierres Plates tulipán:
Egy érdekes
tulipán ábrázolásra bukkantam:
Fotó forrása:
Les Pierres-Plates –
'Schildidol' mit Brüsten(?)
További fotók Gavrinis-ból:
Fotó forrása: http://mathisencorollary.blogspot.hu/2012/07/ancient-knowledge-of-accurate-latitudes.html
Más helyekről származó leletek:
Les Pierres Plates, intérieur de
l'allée couverte
Les Pierres Plates, gravures
Kattintsatok a kijelölt részre és lássátok az összefüggéseket:
VálaszTörlésA Szent Koronán ábrázolt Alsó Pantokrátor köpenye és Szent György köpenye amire szimbólumkaput nyit a kövön talált ősi mintázat
http://vilagbiztonsag.hu/keptar/displayimage.php?album=2115&pid=20513&opacity=25,30,45
Lehet, egyfajta írásbeliség is.
VálaszTörlés