Hermész Triszmegisztosz
Tabula Smaragdina
The
Emerald Tablet (Smaragdine Table) of Hermes Trismegistus
1 . Verum, sine mendatio, certum et verissimum.
Való, hazugság nélkül, biztos és igaz.
Való, hazugság nélkül, biztos és igaz.
2.
Quod est inferius, est sicut quod est superius, et quod est superius est sicut
quod est inferius ad perpetranda miracula rei unis.
Ami fenn van, ugyanaz, mint ami lenn van, és ami lenn van, ugyanaz, mint ami fenn van, így érted meg az egy varázslatát.
Ami fenn van, ugyanaz, mint ami lenn van, és ami lenn van, ugyanaz, mint ami fenn van, így érted meg az egy varázslatát.
3. Et
sicut omnes res fuerunt ab uno, meditatione unis: sic omnes res natae fuerunt
ab hac una re, adaptatione.
És ahogy minden dolog az egyből származik, az egyetlen gondolatból, a természetben minden dolog átvitellel az egyből keletkezett.
És ahogy minden dolog az egyből származik, az egyetlen gondolatból, a természetben minden dolog átvitellel az egyből keletkezett.
4. Pater
eiust est Sol, mater eius Luna, portavit illud ventus in ventre suo, nutrix eius
terra est.
Atyja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében, a Föld táplálta.
Atyja a Nap, anyja a Hold, a Szél hordozta méhében, a Föld táplálta.
5.
Pater omnis thelesmi totius mundi est hic.
Ő a theleszma, az egész világ nemzője.
Ő a theleszma, az egész világ nemzője.
6.
Vis eius integra est, si versa fuerit in terram.
Ereje tökéletes, ha a földbe visszafordul.
Ereje tökéletes, ha a földbe visszafordul.
7.
Separabis terram ab igne, subtile a spisso, sauviter, cum magno ingenio.
Válaszd el a Tüzet a Földtől, a könnyűt a nehéztől, tudással, szenvedéllyel.
Válaszd el a Tüzet a Földtől, a könnyűt a nehéztől, tudással, szenvedéllyel.
8.
Ascendit a terra in coleum, iterumque descendit in terram et recipit vim
superiorum et inferiorum. Sic habebis gloriam totius mundi. Ideo fugiat a te
omnis obscuritas.
A földről az égbe emelkedik, aztán ismét a földre leszáll, a felső és az alsó erőket magába szívja. Az uralmat az egész világ felett így nyered el. E perctől fogva előled minden sötétség kitér.
A földről az égbe emelkedik, aztán ismét a földre leszáll, a felső és az alsó erőket magába szívja. Az uralmat az egész világ felett így nyered el. E perctől fogva előled minden sötétség kitér.
9.
Hic est totius fortitudinis fortitudo fortis. Quia vincit omnem rem subtilem,
omnemque solidam penetrabit.
Minden erőben ez az erő ereje, mert a finomat és a nehezet áthatja.
Minden erőben ez az erő ereje, mert a finomat és a nehezet áthatja.
10.
Sic mundus cratus est.
A világot így teremtették.
A világot így teremtették.
11.
Hic adaptationes erunt mirabiles, quarum modus est hic.
Ez az átvitel varázslata, és ennek ez a módja.
Ez az átvitel varázslata, és ennek ez a módja.
12.
taque vocatus sum Hermes Trismegistos, habens tres partes philosophiae totius
mundi.
Ezért hívnak Hermész Triszmegisztosznak, mert a világegyetem tudásának mindhárom része az enyém.
13. Completum est quod dixi de operatio solis. Ezért hívnak Hermész Triszmegisztosznak, mert a világegyetem tudásának mindhárom része az enyém.
Amit a Nap műveletiről mondtam, befejeztem.
A tábla története
„A Smaragdtábla vagy Tabula
smaragdina egy ókori ezoterikus irat, a hermetikus
filozófia „alapokmánya”, amelyet Hermész
Triszmegisztosznak tulajdonítanak. A középkorban nagy hatást gyakorolt
az alkímiára.
A táblát a hagyomány szerint egy egyiptomi
sírban találták Hermész Triszmegisztosz múmiája mellett. Maga a tábla
elveszett, csak a tartalmát ismerjük hellenisztikus forrásokból. Valószínűleg a
Kr. e. VI. században keletkezett.
Csupán latin nyelven maradt fenn,
ám egyesek szerint eredetileg görög nyelven fogalmazták. A szöveg szerint a
szerzője a gnosztikus és alexandriai írók által jól ismert Hermész
Triszmegisztosz. Egyesek a vízözön utáni időkre teszik a keletkezését, de azt
nem pontosítják, hogy a i. e. 8000-es vagy a i. e. 12000-es un. vízözönre
gondolnak.
A szöveg magyarázata:
A szöveg arra ad útmutatást, hogy
az ember hogyan használja a rendelkezésére álló mágikus erőket.
A szöveg lényegi gondolata az, hogy
tulajdonképpen minden azonos és minden Egy-ből keletkezett; minden gondolatnak
és minden természeti dolognak ugyan az a forrása, ha átvitellel is. Felvázolta
a művelet (théleszma) teóriáját, amely a mai ismeretelméletnek felel
meg. A tudás, szenvedély által meg kell különböztetni a dolgokat egymástól. A
théleszmán keresztül az ember olyan hatalomra tesz szert, mellyel képessé válik
megfogni a megfoghatatlant és átjárni a nehéz tárgyakon, sőt képessé válik
kilépni a háromdimenziós térből. A világ így teremtődött önmagából, az Egyetlen
és Minden Létezőből. Ez a "Nap művelete". Ez egyformán jelenti
központi csillagunkat, de a Világegyetem központi magvát is.
Paracelsus szerint 13 mondat az
univerzális recept, mely segítségével a dolgok természetes vagy tökéletes
állapotba helyezhetők; akár ásványi anyagokról, földi, növényi, állati vagy
szellemi dolgokról van szó, nincs különbség. Minden létezőre alkalmazható transz
mutáció (átváltozás), amellyel az a tökéletesség állapotába juthat; a belső
kémia analitikus módszere.
A Smaragdtábla kimondja, hogy amint
a Nap sugárzása meleggel, fénnyel és élettel tölti be a Földet, ugyanilyen
sugárzást az ember magában is létrehozhat. Ezt a műveletet nevezték később alkímiának,
vagy aranycsinálásnak. Utóbbi nevet azért kapta, mert az arany a Napnak
megfelelő fém, s amikor az ember a Titkot megértve birtokába jut a teremtő
energiának, Nappá, azaz arannyá változik. Egyes alkimisták szerint ez a módszer
az Atlantiszban alkalmazott anyagtechnológia felélesztése. A szöveget
ugyanakkor nem vagyunk képesek mai tudásunk szerint tökéletesen értelmezni,
mert a benne található analógiák olyan sokértelműek és bonyolultak, hogy a
megfelelő kulcsok nélkül az értelmezése lehetetlenné válik. Ilyenkor kell
használnunk meditatív technikákat, intuitív tudásunkat. Mivel a szöveggel
együtt nem hagyták ránk a kulcsokat, ezért a valódi jelentése individuális
szintre korlátozódik, ami jelen esetben annyit tesz, hogy mindenki máshogyan értelmezi,
fejti meg a szöveget. Attól függ az értelmezés tehát, hogy az egyén milyen
ismeretekkel rendelkezik.”
„A
Tabula Smaragdina
Latin
nyelven maradt fenn. Egyesek szerint görög szövege is volt, de elveszett. Mások
szerint a Tabula Smaragdinát eredetileg is latinul fogalmazták. Ennek a
feltevésnek a szövegben levő görög szavak ellentmondanak. A Tabula Smaragdina
tizenhárom mondat. Szerzője a szöveg szerint HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ (háromszor
legnagyobb Hermész). Hermész nevét a gnosztikus és alexandriai iratok jól
ismerik. A legvalószínűbb hipotézis, hogy egyiptomi származású ember volt, bár
a név nem személynév, hanem úgynevezett beavatási fokozat.”
Csak egy hibát találtam a wikiben: Lehet, hogy Toth
volt, de Toth nem csak az egyiptomi leviták magas kasztja, tisztelete
Egyiptomban már sok száz évvel korábban kimutatható mint ahogy a beavatási
szertartások léte is!
„Ma úgy mondanánk, hogy mester volt. Kora bizonytalan.
Vannak, akik keletkezését az özönvíz után az első generáció idejére teszik, de
nem tudni, hogy Kr. e. 8000-ben, vagy Kr. e. 12000-ben történt özönvízre
gondolnak-e. HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ tekintélye igen nagy volt. Felőle még az
egyházatyák is különös tisztelettel beszélnek.
Az
alexandriai korból HERMÉSZ TRISZMEGISZTOSZ neve alatt egész sereg, főként
dialogizált értekezés maradt fenn. A gyűjtemény általában a Corpus
Hermeticum neve alatt ismeretes. Ezek az értekezések ha töredékesek is világosan
jelzik, hogy valamely beavatás oktató művei. Túlnyomó részük inkább kései
gnosztikus iratnak látszik, könnyen feltételezhető, hogy itt nem magáról
Hermész személyes tanításáról, inkább a hermetikus hagyományba való beavatásról
van szó. A Corpus Hermeticumban csak néhány mű van, amely a konvencionális
katekizmus stílusnál magasabb nyelvet használ, s e művek gondolatainak
folyamatos jelenléte különböző szerzőknél úgyszólván a mai napig követhető. Ezek
az értekezések, főként a negyedik (az úgynevezett szent beszéd) és a
tizenhatodik (Ammonhoz), a többitől már tömörségüknél fogva is különböznek, sok
tekintetben a gnózist, az orfikát, a Kabalát és az egyiptomi hagyományt kötik
össze, ma már meg nem állapítható módon szintetikusan, vagy mindössze
szinkretikusan. Gondolataik az egyházatyák műveit is át- meg áthatják,
ORIGENÉSZét és ALEXANDRIAI KELEMENét éppen úgy, mint NIZZAI és NAZZIÁNZI
GERGELYét, DIONÜSZOSZ AREOPAGITÁét és MAXIMUS CONFESSORét. Később e gondolatok
az alkímián kívül a középkori misztikusoknál élnek tovább. BÖHME, SAINT-MARTIN,
OETINGER, SCEUS, BAADER, MOLITOR gondolatvilága egész SZOLOVJEVig, BERGYAJEVig és
BULGAKOVig a legkönnyebben innen érthető.
A
hermetikus művek a hellenisztikus Alexandriából kelet felé is elterjedtek, és
Európába bizonyos megfogalmazások az araboktól kerültek át. Vannak, akik az
egész alkímiát arab eredetűnek mondják. Ez a feltevés ilyen mereven egészen
biztosan hamis. A hermetika olyan hagyomány, amelyen amíg a középkorban
Európába került, sok iskola dolgozott. Abban az alakjában például, ahogy PARACELSUSnál,
vagy BÖHMÉnéI felmerül, az eredeti egyiptomi és későbbi görög orfikus,
püthagoreus és kabalista és arab elemeket megkülönböztetni már teljesen
lehetetlen. Olyan formájában pedig, ahogy SAINT-MARTIN után jelenik meg, az
egész őskori hagyománynak csaknem tudatos egyesítési kísérlete.
A
Tabula Smaragdina mondanivalója a következő. Ha az ember az Egy varázslatának műveletét
végre akarja hajtani, műveletéhez az, ami lent van és ami fent van, egymásnak
megfelel. Mert ahogy minden dolog az Egy gondolatából származik, úgy a
természetben is – átvitellel ugyan, de minden az Egyből keletkezett.
Hogyan
származott és hogyan keletkezett? Nemzője a Nap. Anyja a Hold. Méhében a Levegő
hordozta és a Föld táplálta. Mert ô (a théleszma) az egész világ nemzője. Ereje
a legmagasabb fokra akkor lép, ha a földre ér és onnan visszafordul. Ez pedig a
művelet teóriája, mondjuk, ez volt az ismeretelmélet.
Most
következik a gyakorlati útbaigazítás. Mit kell tenni? A tüzeset a földtől és a könnyűt
a nehéztől el kell választani. Az elválasztásban a tudás éppen olyan fontos,
mint a szenvedély.
Megkülönböztetni
és megkülönböztetni. Ez a legfontosabb.
E művelet
közepette (a théleszma) fölemelkedik, aztán leszáll, hogy a felső és az alsó erőket
is magába szívja. Ilyen módon az ember a dolgok fölött levő hatalmat elnyeri. A
sötétség pedig eloszlik. Az ember oly hatalom birtokába jut, amely a légneműt
is megfoghatóvá és legyőzhetővé teszi, a nehéz anyagot pedig áthatja.
A
világot ilyen módon teremtették és ez az átvitel módja is. Mindez
tulajdonképpen nem egyéb, mint a Nap művelete.
PARACELSUS
a Tabula Smaragdinához azt a megjegyzést fűzi, hogy a tizenhárom mondat az az
univerzális recept, amely szerint a dolgok természetes, vagy tökéletes
állapotukba helyezhetők. Különbség a földi, ásványi, növényi, állati, lelki,
szellemi körök között nincs, mindegyikre egyaránt alkalmazható. ...
Amit
tehát a Tabula Smaragdina tanít, az a belső chemia analitikus módszere. Egyfajta
beavatás, amely szerint az ember a dolgokat, de elsősorban önmagát, mint
Paracelsus mondja, a tökéletesség állapotába helyezheti. Olyan transzmutáció
(átváltozás), amely minden létezőre alkalmazható. ...
A
Tabula Smaragdina azt mondja, hogy ugyanazt a sugárzó, életfakasztó meleg
világosságot, amellyel a Nap a természetet elárasztja, az ember önmagában
megvalósíthatja és azt a sugárzást életének tartalmává teheti. De ugyanezzel a
sugárzással a dolgokat is áthathatja. Ez a művelet az, amit később alkímiának
neveztek el. Aranycsinálásnak azért mondják, mert az arany a Napnak megfelelő
fém és amikor az ember önmagát fénnyel és meleggel itatja át, önmagát Nappá,
vagyis arannyá változtatja. ...”
Hamvas Béla: Tabula Smaragdina (1947–1950), Mágia
szutra (1950), Életünk könyvek, 1994
http://www.kfki.hu/~cheminfo/hun/olvaso/histchem/alkem/hermesz2.html"Thot (Hermész Triszmegisztosz) mindennek az alapja volt, a történelem mitológiai homályában elveszett ősi „istenek” egyike, egy „Égi Örző”, akit minden antik kultúrában ismertek, még ha különböző néven is. Thot személye legmélyebben az egyiptomi nép emlékezetébe vésődött bele, ahol a papok „a tudás és a bölcsesség istene” –ként tisztelték és hódoltak neki.
Thoth első ábrázolásai egyiptomi rajzok, ahol íbiszfejjel mutatják őt. Széles férfias vállal és madárfejjel. Kezében legtöbbször az ANKH, mely az örökkévalóság szimbóluma.
Thoth spirituális jellegű, részben önéletrajzi munkáját (smaragdtáblák) alapul véve kiderül, hogy atlantiszi származású. Számos alkimista és hermetikus szöveg szerzője, állítólag az ő múmiájának kezében találták meg egykor a híres Tabula smaragdinát (Smaragdtábla), amely az alkímia egyik alapszövegének számít.
A hermetikus tudás az egyiptomi gnosztikusok, a katharok, manicheusok, bogumilok, később az IGAZI kereszténység alapját jelentette, amit gyűlölt és kiírtott a hamis kereszténység: a katolicizmus és Róma, a katolikusok.
A hermetikus tudás viszont nem teljesen veszett el: kezdetben a gnosztikusok, később a hermetikus tanok tudósai (Giordano Bruno, Tommaso Campanella) továbbvitték, majd titkos társaságok őrizték és a mai napig az egyiptomi asztrális mágiát használják.....
http://
A szabadkőművesség és az Illuminati jelenleg is hordozza és őrzi az egykori istenek tudását !
Szimbólumaik mindenütt jelen vannak, teljes városok felépítésénél figyelembe vették a hermetikus mágia elveit (Párizs, Washington...)"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése